Verslag: Jong burgerschap in een diverse stad

Op dinsdag 14 november heeft PEP een actieve bijeenkomst georganiseerd voor jongeren, mentoren, docenten, rectoren, jeugdwerkers en anderen die zich inzetten voor jongeren en hun/onze toekomst.  Deze bijeenkomst vond plaats op een nieuwe, frisse plek in Den Haag: Bazaar of Ideas. Tijdens deze bijeenkomst werd vanuit drie verschillende ingangshoeken het thema ‘jong burgerschap in een diverse stad’ benaderd. Dit met het doel om hen en onszelf klaar te stomen voor de Haagse samenleving van de toekomst.

In de bijeenkomst stonden termen als ‘diversiteit’, ‘jong burgerschap’, en ‘directe positieve impact’ centraal.

Tim ’S Jongers, coördinator kenniscentrum PEP, laat het publiek nadenken over wereldburgerschap en superdiversiteit. Hij vraagt de mensen uit het publiek of zij zich Hagenaar voelen, Nederlander, Europeaan, of wellicht wereldburger? En wie is nu de wereldburger? Als wereldburger besef je dat jouw acties invloed hebben op anderen ergens in de wereld.
                En dat zal het achterliggend thema van de avond blijven: hoe kun jij als jeugdwerker, docent, of andere betrokkene, een positieve invloed hebben op jongeren en jong burgerschap stimuleren. Tim legt uit dat we in een tijd van superdiversiteit leven. Multiculturalisme dekt niet langer de lading. En helaas, hoe meer diversiteit, des te meer ongelijkheid. In het kader van internationalisering en superdiversiteit ligt er een grote taak en uitdaging voor de pedagogische sector en civil society om hierin mee te bewegen.

Young Impact laat zien en ervaren hoe zij met jongeren werken. Zij geloven niet in wachten tot je volwassen bent om wat voor de wereld te betekenen. Met een inspirerend programma reist Young Impact langs scholen in Nederland en laat jongeren leren kennen met jong burgerschap. Want wat Young impact wil, is positieve directe impact. Deze avond gaat Young impact niet met jongeren, maar met de deelnemers aan de slag. Young impact laat zien hoe gemakkelijk het is om impact te maken. Ook zónder geld. Aandacht en tijd is veel waardevoller dan geld.

Auteur, docent en politiek filosoof Bleri Lleshi geeft een interessante lezing waarbij hij vertelt over wat hij als jeugdwerker in Brussel heeft geleerd over jong burgerschap en diversiteit.
                Zo benadrukt hij hoe belangrijk het is voor jongeren om de volgende woorden te horen: “Jij bent van hier”. Er wordt nu vaak naar jongeren gekeken alsof zij niet van hier zijn. Hoe denk je dat zij dat ervaren? Het is belangrijk dat wij dat vaker tegen jongeren gaan zeggen: “jij bent van hier”. En lukt het ons niet dat te zeggen? Dan moeten jongeren hun plek opeisen.
                Het erkennen van problemen is belangrijk. Want als jij problemen niet meemaakt, betekent dat niet dat ze niet bestaan. Als jij racisme niet meemaakt, bestaat het dan niet? Bleri Lleshi stelt het publiek de kritische vraag: “moeten we echt wachten tot we de problemen zelf ervaren?’
                Bleri lleshi maakte in Brussel vaak mee dat jongeren in hokjes worden geplaatst. Probleemjongeren? Nee, het zijn jongeren met problemen. Benader jongeren positief, en vraag ze naar hun plannen en dromen. Want hoe kan een negatieve benadering positief uitpakken?
https://blerilleshi.wordpress.com/inaya/

Terug

praktijkverhalen

Haags Keurmerk voor Vrijwilligersorganisaties

Familiezorg bij Kompassie

klantvragen

Wat is Goed Geregeld?

“Goed Geregeld” is een landelijke kwaliteitsonderscheiding van de Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV). Deze certificering geeft aan dat uw vrijwilligersbeleid op orde is. Om voor de onderscheiding in aanmerking te komen, toont u aan dat uw organisatie voldoet aan de kwaliteitscriteria van de vereniging NOV.

Hoe kan ik me certificeren voor Goed Geregeld?

Via deze link komt u op de website van de Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV).  Hier staat uitgebreid wat u moet doen om in aanmerking te komen voor het keurmerk.

agenda

Leiderschap en diversiteit in jouw organisatie

Ontdek jouw persoonlijke leiderschapsstijl.